Wanneer het weer mooi weer is, hebben we de neiging om snel zonder enige bescherming naar buiten te gaan.

Heerlijk genieten van het mooie weer. Dat is ook wat één van onze cursisten een zonnesteek heeft opgeleverd.

Een hittekramp is een vorm van oververhitting. Hieronder een uitleg wat het is en wat je als EHBO kunt doen.

Hittekramp, dit is het

Het woord zegt het al, het veroorzaakt kramp in de spieren. Deze kramp is pijnlijk, maar niet overdreven gevaarlijk. De krampen zijn vooral het gevolg van een (zware) lichamelijke inspanning. Het ontstaat niet per definitie bij warmte. Ook bij koeler weer kun je er door inspanning last van krijgen. Denk aan sporters, marathonlopers, die kramp in hun ledematen krijgen.

Het treft vooral je bovenbeenspieren en kuiten. Ook rug-, buik- en armspieren kunnen als gevolg hiervan pijnlijk zijn.

Hittekramp, de oorzaak

De oorzaak ligt in een te kort aan vocht en zout. Het kan zelfs ontstaan als je na inspanning alleen vocht tot je neemt en de zouten niet aanvult.

Belangrijk is om bij een hittekramp zowel vocht als zout aan te vullen.

Wat zie je aan iemand met een hittekramp?

Iemand met een hittekramp kan een rode huid hebben en flink zweten. Vooral pijn in de benen of armen, buik of rug is een indicatie voor een hittekramp.

Hittekramp, dit doe je

Staak onmiddellijk de inspanning waar je mee bezig bent en zoek een koele omgeving op: schaduw of een ruimte met airco. Je kunt duizeligheid en misselijkheid ervaren.

Om het vocht én het zout in het lichaam aan te vullen is het aan te raden een isotone sportdrank te drinken zoals bijvoorbeeld AA sportdrank of Extran. Daarnaast iets zouts eten vult de zouten in je lichaam weer aan bijvoorbeeld chips, maar ook bouillon is goed.

Tot Slot

Hoewel het niet overdreven gevaarlijk is, vraagt het wel om serieuze aandacht. Blijf bij iemand in de buurt, want misselijkheid en duizeligheid kunnen het voorval een naar staartje geven.