Search
Close this search box.

Steeds meer agressie en geweld op de bus

Meer informatie over dit product?

Meer weten?

Wij nemen binnen 24 uur contact met u op!

De buschauffeurs van Connexxion moeten eraan geloven. Ze krijgen van Connexxion een training omgaan met agressie, met de titel ‘Excellente dienstverlening’. Een agressietraining is geen overbodige luxe. Schelden, spugen en slaan door passagiers is voor veel chauffeurs aan de orde van de dag.

Het NRC-Handelsblad liep recent een dagje mee met chauffeurs in Gouda. De chauffeurs benadrukten enerzijds, dat de problemen niet moeten worden overdreven. De problemen zijn niet uniek voor Gouda of de bus. Bovendien schoppen lang niet alle passagiers heibel.

Aan de andere kant kwamen er ook veel schokkende verhalen boven. Al in september 2008 werd in Gouda een buschauffeur met een mes bedreigd. Maar ook korter geleden hebben veel vervelende incidenten plaatsgevonden. Eén chauffeur werd uitgescholden voor ‘ kankerlijer’, omdat hij doorreed bij een halte waarvoor niemand een stop had aangevraagd. Een bus werd in één en dezelfde wijk tot twee keer toe met stenen bekogeld. Een chauffeur wilde zijn verbogen zijspiegel rechtbuigen, maar werd toen bespuugd door de verantwoordelijke vandalist.

De chauffeurs hebben helaas gelijk, als ze zeggen dat de problemen zich niet tot Gouda of de bus beperken. Ook in bijvoorbeeld Rotterdam nemen de problemen toe, meldde De Pers gisteren. Vervoersbedrijf RET vertelt, dat in de eerste vier maanden van vorig jaar 66 processen-verbaal werden opgemaakt wegens geweld. Dit jaar zijn dat er 73 over dezelfde periode.

Zondag 16 mei nog, sprak een controleur van tram 25 op de Schiekade een zwartrijder aan. Zes vrienden van hem maakten stampij. Er kwamen buitengewone opsporingsambtenaren van de RET assisteren. Toen ze de tram binnenstapten, kreeg er één van hen een stomp in zijn gezicht. Een andere RET-er werd met een bierfust letterlijk naar de EHBO geslagen. Een buschauffeur: “Het wachten is op de eerste dode.”

Individuele reizigers vormen meestal geen bedreiging. De problemen ontstaan vooral, als meerdere jongeren samen op pad zijn en tegen elkaar willen opbieden met ‘ stoer’ gedrag.

Agressie jegens andere beroepsgroepen

Helaas komt agressie ook in veel andere beroepsgroepen steeds meer voor. Er is de laatste jaren een toename van alle vormen van agressie. Jaarlijks vallen ca. 15 doden ten gevolge van fysiek geweld. De kosten door agressie komen op ca. 4 miljard euro per jaar. Het gaat om kosten ten gevolge van ziekteverzuim en WAO- / WIA-uitkeringen; maar ook om kosten voor overplaatsing, her- en bijscholing, outplacement of ontslag.

Behalve in het openbaar vervoer komt agressie ook relatief veel voor in de volgende sectoren:

  • Gezondheidszorg
  • Onderwijs
  • Politie en justitie
  • Horeca
  • Handel
  • Openbaar bestuur

Beroepen met veel klantencontacten lopen meer risico op agressie en geweld. Het gaat bijvoorbeeld om beroepen met als taak het omgaan met waardepapieren of geld; het verstrekken van zorg , advies, onderwijs; en het handhaven van de wetgeving. Andere risicoverhogende factoren zijn contact met potentieel gewelddadige personen; alleen werken; en ’s nachts werken.

Mensen met de genoemde beroepen hebben een vele malen grotere kans slachtoffer te worden van beroving, geweld en zelfs moord.

Training omgaan met agressie

Terug naar Gouda. Elke buschauffeur heeft zo zijn eigen ideeën over de aanpak van het probleem. Negeren. Duidelijk maken wie de baas is. Naar de definitieve oplossing blijft het voor de chauffeurs echter vaak gissen.

Agressie zal wel nooit helemaal verdwijnen. Daarvoor is een verandering nodig in het denken van de agressievelingen. De oplossing van Connexxion, een training omgaan met agressie, is echter een stapje in de goede richting. Bij een training omgaan met agressie leren werknemers hun natuurlijke eigenschappen effectief in te zetten om agressie te beheersen. Daarna kunnen ze zekerder en met beter resultaat omgaan met agressieve klanten. Bij de trainingen worden vaak acteurs ingezet, om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Tegenwoordig bestaan er ook agressietrainingen voor specifieke beroepsgroepen en agressietrainingen voor specifieke branches.

Bronnen:

  • http://weblogs.nrc.nl
  • http://www.arbokennisnet.nl
  • http://www.depers.nl

Meer informatie over dit product?

Meer informatie over dit product?

Andere artikelen

De rode pictogrammen hebben als doelstelling een aanwijzing te zijn bij het ontstaan van brand.
Ontdek meer in dit uitgebreide artikel van Asphalia, waar we diepgaande inzichten en deskundige analyses bieden over brandveiligheid