BHV verplicht?Bij Asphalia krijgen we regelmatig de vraag of het verplicht is om BHV’ers in huis te hebben. In dit artikel beantwoord ik daarover drie vragen:

  1. Wanneer is BHV verplicht? 
  2. Waarin is deze verplichting vastgelegd?
  3. Hoe ga je hier als bedrijf mee om?

Er bestaat veel onduidelijkheid over de wetten en regels met betrekking tot de BHV organisatie binnen bedrijven. Natuurlijk is het belangrijk om je BHV organisatie op orde te hebben. In de eerste plaats voor de veiligheid van jezelf, je werknemers, gasten en klanten. Met een goede BHV organisatie voorkom je daarnaast boetes bij controles. Controles gebeuren meestal door de Arbodienst, arbeidsinspectie of de plaatselijke brandweer.

1. Wanneer is BHV verplicht?

BHV is verplicht voor ieder bedrijf. Vaak ontstaat het misverstand dat een eenmanszaak geen BHV zou hoeven hebben. Dit is niet geheel waar. Heb jij een eenmanszaak en ontvang je geen klanten of gasten? Dan is BHV inderdaad niet verplicht. Maar krijg je wel mensen over de vloer, dan ben je verplicht om binnen je bedrijf BHV te organiseren. Die BHV verplichting kan heel beperkt zijn. Belangrijk is dat je adequaat en doeltreffend kunt handelen als er iets gebeurt. Om je hierbij te ondersteunen zou een BHV cursus via internet in sommige gevallen voldoende kunnen zijn. Let op: wanneer je achteraf niet doeltreffend blijkt te kunnen handelen, ben je persoonlijk aansprakelijk en zou justitie tot strafrechtelijke vervolging over kunnen gaan.

2. Waarin is deze verplichting vastgelegd?

De regels met betrekking tot BHV op de werkvloer worden beschreven in de Arbowet. In Artikel 3 van de Arbowet staat omschreven wat de verplichtingen voor de ondernemer/werkgever zijn. De werkgever is verplicht om goed voorbereid te zijn op ongevallen, brand en een eventuele (gedeeltelijke) ontruiming. De werkgever mag deze taken zelf uitvoeren.

In Artikel 15 van dezelfde Arbowet staat vermeld dat de werkgever zich mag laten ondersteunen door deskundige BHV’ers. Ook wordt hier beschreven wat de taken van de BHV’ers zijn en de verplichting tot opleiden van de BHV’ers binnen het bedrijf.

3. Hoe ga ik hier als bedrijf/ondernemer mee om?

Onze visie is ‘Iedereen veilig op de werkvloer’. Werknemers, gasten en klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun veiligheid gewaarborgd wordt en dat er bij een incident adequaat wordt gehandeld.

Ben je een eenmanszaak en concludeer je dat je volgens de Arbowet geen BHV’er hoeft te hebben/zijn, bedenk dan wel dat een situatie altijd kan veranderen. Je gaat bijvoorbeeld werken met een stagiaire. Dat betekent dat je een werknemer hebt, ook al is het tijdelijk. Dan is BHV verplicht. Een andere situatie: je huurt voor een paar maanden een freelancer in die je helpt met de boekhouding of de online marketing. Ook dan is BHV verplicht.

Risico Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E)

Het is aan te raden om als ondernemer een RI&E (Risico Inventarisatie en -Evaluatie) te doen. Zo ben je op de hoogte van de risico’s binnen jouw bedrijf. Als je de RI&E ieder jaar herhaalt, voorkom je dat je achter de feiten aanloopt.

Vragen?

Heb je vragen over BHV of de RI&E, neem dan vrijblijvend contact op. Samen kunnen we bekijken wat voor jouw bedrijf de beste oplossing is.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.