Direct contact? | Bel: 0318 488500 | Mail: klantenservice@asphalia.nl

Waarom worden zoveel brandwachten weggestuurd?

27 juni 2014

Brandwacht met een rode kaartWaarom worden zoveel brandwachten weggestuurd?

Laatst hoorde ik van een klant een verhaal dat ze steeds opnieuw brandwachten moest terugsturen. Simpelweg omdat deze brandwachten hun taken niet volledig en naar tevredenheid van de opdrachtgever uitvoerde.

Wat is een brandwacht

Sommige van jullie zullen zich afvragen wat nu precies een brandwacht is. Een brandwacht is een persoon die toezicht houdt op werkzaamheden, verantwoordelijk is voor de veiligheid tijdens werkzaamheden en ingrijpt bij een eventuele calamiteit. Feitelijk doet een brandwacht dus eigenlijk niets, tenminste niets anders dan toezichthouder en waakzaam zijn.

Hoe ziet een opdrachtgever de brandwacht

Als je je nu verplaatst in de opdrachtgever dan zal je zien dat een brandwacht vanuit zijn perspectief geen enkele bijdrage levert aan het resultaat. Met andere woorden een brandwacht is een kostenpost op de begroting. Je vraagt je misschien nu af: waarom zet die opdrachtgever dan een brandwacht in? Vaak worden brandwacht ingezet omdat het wordt vereist door derden zoals de verzekering of door als gevolg van wetgeving.

Waarom word een brandwacht dan weggestuurd?

Meestal wordt een brandwacht weggestuurd omdat deze brandwacht de onjuiste mentaliteit heeft. Als voorbeeld wordt dan gegeven dat de brandwacht bij het eerste signaal van een pauze, of zelfs daarvoor, het werk laat vallen om pauze te houden. Op het moment dat de brandwacht weg is, is er dus ook geen toezicht meer. En juist voor het toezicht wordt deze brandwacht betaalt. Een ander voorbeeld zijn brandwachten die elkaar opzoeken en lekker gezamenlijk gaan staan roken. Menselijk gezien erg logisch en gezellig. Maar vanuit de opdrachtgever is het een verschrikkelijk beeld, want gedurende die tijd staat daar het aantal brandwacht maal uurtarief aan geld dat de opdrachtgever niet terug ziet in zijn winst.

Hoe kunnen wij nu het tij keren?

De enige manier om deze houding te corrigeren is een zeer goede selectie aan de poort. Daarbij denk ik dat brandwachten gedegen moeten worden opgeleid en in de praktijk moeten worden begeleid. Helaas zijn er heel veel brandwachtbedrijven die medewerkers zonder goede training, zonder intensieve begeleiding en zonder goede controle van certificaten of diploma’s direct naar een opdrachtgever sturen. Dat is nu precies de reden waarom diezelfde brandwachten weer heel snel retour afzender mogen. Wat mij betreft zonde van de tijd, zonde van de energie en zonde van het geld wat daarin is gaan zitten.

Wat denk jij, zijn naar andere mogelijkheden om het tij te keren?

About Peter Jantz

Peter Jantz heeft in 1998 Asphalia opgericht en is nu algemeen directeur en eigenaar van Asphalia Safety Group. Het moederbedrijf achter diverse Asphalia bedrijven; allemaal gespecialiseerd in specifieke veiligheidsoplossingen.

Reageer!

Je email adres wordt niet gepubliceerd!

*

© 1998-2014 Asphalia safety group | Onderdeel van de Asphalia Safety Group                    Ontwikkeld door Profit Learning - Tel: 038 7507009